Este es John Thackara en una foto que le hizo en Amsterdam Matt Locke en la edición del año pasado del Picnic. Junto con el Reboot, quizás dos de los mejores eventos que se celebran en Europa.
En 2000, en una conferencia del CHI en La Haya, Thackara presentó una serie de artÃculos, más bien una suerte de manifiesto, sobre la “asociación entre diseño, tecnologÃa y las personas anteriormente conocidas como usuarios”. Desde entonces es citado de vez en cuando, aunque quizás no sea muy conocido.
- Article 1: We cherish the fact that people are innately curious, playful, and reative. We therefore suspect that technology is not going to go way: it’s too much fun.
- Article 2: We will deliver value to people – not deliver people to systems. We will give priority to human agency, and will not treat humans as a factor’ in some bigger picture.
- Article 3: We will not presume to design your experiences for you — but we will do so with you, if asked.
- Article 4: We do not believe in ‘idiot-proof’ technology – because we are not diots, and neither are you. We will use language with care, and will search for less patronising words than ‘user’ and ‘consume’.
- Article 5: We will focus on services, not on things. We will not flood the world with pointless devices.
- Article 6: We believe that ‘content’ is something you do — not something you are given.
- Article 7: We will consider material end energy flows in all the systems we design. We will think about the consequences of technology before we act, not after.
- Article 8: We will not pretend things are simple, when they are complex. We value the fact that by acting inside a system, you will probably improve it.
- Article 9: We believe that place matters, and we will look after it.
- Article 10: We believe that speed and time matter, too – but that sometimes you need more, and sometimes you need less. We will not fill up all time with content.
A Thackara le encanta polemizar y provocar. Aún asÃ, sus escritos son realmente innovadores, inspiradores y generan chispas que pueden provocar vastos incendios mentales. Su blog, doors of perception, es una buena prueba.
Recomendamos el que quizás sea su libro más conocido e interesante: In the Bubble: designing in a complex world. Junto con Digital Ground de Malcom McCullough (al que deberÃamos dedicarle un post) y Ambient Findability de Peter Morville puede que sean los tres libros más interesantes sobre estos temas. Pensándolo bien, y aunque en algunas partes se desvÃa a otros temas, también incluirÃamos Seis propuestas para el próximo mileno, del gran Italo Calvino (sus últimos escritos antes de morir).